29/04/2024
29 d'abril de 2024.- L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha presentat aquest matí la nova zona de desenvolupament industrial, que portarà el nom de Logistics, en la zona annexa al polígon del Serrallo i al costat de la CS-22 i la N-225 al Grau. Carrasco ha comparegut en roda de premsa al costat del regidor d'Urbanisme, Sergio Toledo.
Es tracta, en concret, de la suma de dos sectors industrials SI-Ctra. Grau-Almassora, amb 786.647 m² i SI-Plataforma Logistica, amb 915.172 m², la qual cosa fa un resultant total d'1.701.819 m² de sòl industrial.
Carrasco ha recordat que “una vegada més, estem complint amb la paraula donada. Perquè aprofitem al màxim el sòl industrial de Castelló. Ampliem les possibilitats de desenvolupament, en contrast amb el que va fer el govern municipal anterior, reduint eixa possibilitat de creixement”.
Carrasco ha afirmat que “aquest projecte, suposarà un abans i un després per a l'activitat industrial a Castelló, en la Comunitat Valenciana i a nivell nacional”.
“I ho és perquè Logistics, és l'espai amb disponibilitat industrial més gran en la Comunitat Valenciana en aquests moments, i la pastilla de sòl industrial més important de tot l'Arc Mediterrani en l'actualitat. El que convertirà a Castelló en referent a nivell internacional”, ha explicat.
L'alcaldessa ha volgut insistir que “eixe és el principal objectiu d'aquest equip de govern: convertir Castelló en referent com a pol d'atracció industrial, d'activitat econòmica, de generació d'ocupació i benestar. Perquè són les empreses les que generen ocupació i l'ocupació es converteix en la millor política social per a les famílies”.
Projecte històric
L'alcaldessa ha aprofitat per a titllar aquest projecte com a “històric, que aprofita la posició estratègica, al costat del Mediterrani. Situats entre altres la segona i la tercera ciutat més importants d'Espanya, com són Barcelona i València. Una nova plataforma logística i industrial que naix hui també per a aprofitar el tot el potencial d'eixa finestra oberta al món que és el nostre Port, i que comptarà en un futur, esperem el més pròxim possible, amb una altra infraestructura, com serà la futura estació intermodal, que s'insereix precisament en aquesta nova zona, que permetrà estar connectats per carretera, per tren i pel port”.
“Són més de 1,7 milions de metres quadrats dividits en dos sectors diferents. 1,7 milions de metres quadrats que es converteixen també en una gran oportunitat per a moltes empreses del sector logístic i energètic, que veuen a Castelló, el lloc ideal per a invertir”, ha remarcat.
Carrasco ha continuat recalcant que “amb aquesta nova plataforma Castelló reforça també la seua capitalitat i el seu protagonisme a nivell econòmic. Sumant sinergies amb el Port de Castelló. Multiplicant el potencial de les empreses que es vulguen instal·lar en un lloc estratègic dins del Mediterrani i que compta amb tots els factors per a convertir-se en un pol d'atracció d'activitat econòmica a nivell industrial i empresarial, des d'abans fins i tot de la seua posada en marxa”.
La primera edil s'ha mostrat segura que “gràcies a iniciatives com aquesta, moltes empreses, moltes indústries voldrà establir-se a Castelló, formant part de Logistics, i apostant, com hem dit, per l'activitat econòmica i l'ocupació a la nostra ciutat en els pròxims anys”.
També ha subratllat la recuperació “del protagonisme que, lamentablement, ha anat perdent-se en últims anys amb l'anterior govern, i que estem treballant per a recuperar”.
“Es va acabar el veure com els trens de les oportunitats passen de llarg de Castelló. Es va acabar contemplar amb impotència com els grans projectes tenen com a estació de destinació altres municipis, altres províncies. És l'hora de Castelló”, ha dit Carrasco.
Col·laboració entre administracions
L'alcaldessa de Castelló no ha volgut oblidar en el seu discurs també el seu agraïment a la Generalitat. “Igual que hem estat treballant paral·lelament amb el Port, hem tingut nombroses reunions amb el director general d'Urbanisme i amb la conselleria d'Infraestructures que dirigeix la castellonenca Salomé Pradas, que ens ha posat la catifa roja també. Portem molts mesos treballant amb ells perquè pensem que ens quedarem curts, veient que tenim moltes peticions d'empreses per a establir-se a la nostra ciutat. Per això ja estem planejant, a futur, les possibilitats d'una ampliació de sòl industrial”.
Per part seua, el regidor d'Urbanisme, Sergio Toledo ha destacat que Logistics “revolucionarà la indústria de Castelló i tots els sectors de Castelló i diversificarà la nostra economia”.
“És un sòl que ens permetrà la possibilitat que s'instal·len grans indústries, en grans parcel·les, i gràcies a la configuració dels sectors, especialitzades en sector logístic o energètic”, ha apuntat.
El responsable de l'àrea d'Urbanisme ha assegurat que “ja existeix interés per part d'empreses per instal·lar-se, però segur que hui, en el moment que anunciem el desenvolupament d'aquest sector industrial, serà un pas definitiu perquè eixes empreses decidisquen instal·lar-se ací i comencen a generar ocupació”.
3 Fases de desenvolupament
L'edil ha explicat que aquest projecte constarà de tres fases “la primera d'elles és la Consulta Pública Prèvia, que ja ha preparat l'equip tècnic i que veurà la llum dijous que ve en la Junta de Govern Local, on hi haurà aportacions dels veïns i dels interessats per a millorar les actuacions que es vagen a desenvolupar”.
D'altra banda està, “l'assistència tècnica, que també veurà la llum verda dijous vinent, i que elaborarà el projecte d'urbanització de tot eixe pol de Logistics. Serà la més quantiosa que ha tret en la història l'Ajuntament de Castelló, amb quasi 2,2 milions d'euros”.
Toledo ha comentat que els treballs de l'assistència tècnica es desenvoluparan per uns 24 mesos, després dels quals vindran les obres d'urbanització. En aquest punt, l'edil també ha volgut posar l'accent en les inversions que es preveuen la respecte per a fer realitat el projecte.
“Seran unes obres de rècord a la ciutat de Castelló, que ascendiran a al voltant de 80 milions d'euros d'obres d'urbanització. Per a fer-nos una magnitud, cal dir que els carrers afectats per la Zona de Baixes Emissions, suposen una inversió d'uns 10.5 milions d'euros. Per tant, la urbanització de Logistics comptaria, aproximadament, amb huit vegades més pressupost que les citades obres de millores urbanes, sense comptar amb la inversió privada que es faça en les parcel·les”.
Toledo ha volgut aclarir que “l'Ajuntament optarà per la gestió directa per a l'adquisició dels terrenys, en lloc del model d'expropiació. Això que vol dir que és el propi Ajuntament qui actua com a agent urbanitzador, però qui assumeix les despeses d'urbanització de la mateixa seran els propietaris de les parcel·les, en el cas de voler adherir-se al programa. Per això, ens reunirem amb ells i que tinguen tota la informació perquè puguen decidir”.
Terminis
Toledo ha traslladat una estimació sobre els terminis d'aquest projecte. “De les tres fases, la Consulta Pública és la més breu, mentre que tot el treball d'assistència tècnica tindrà una duració d'uns dos anys, en terminis de licitació on ens mouríem en uns sis mesos per a poder adjudicar els treballs d'urbanització i, finalment començarien les obres”.
“Les obres començarien en 2026 i la seua conclusió vindria marcat per la pròpia assistència tècnica, que serà qui indique el que es podria tardar”, ha declarat.