30/03/2020
L'Ajuntament incrementa les accions per a garantir l'atenció a col·lectius vulnerables, majors, víctimes de la violència de gènere i l'assessorament en habitatge
Àudio d'Amparo Marco
Àudio d'Ignasi Garcia
Àudio de Fernando Navarro
L'Ajuntament de Castelló ha intensificat els seus serveis i actuacions en benestar social per a atendre els col·lectius més vulnerables, ha reforçat l'atenció ciutadana i assegurat el manteniment de serveis bàsics com l'atenció a les víctimes de violència de gènere i l'assessorament i mediació en matèria d'habitatge, des de l'aprovació de l'estat d'alarma per la covid-19. L'alcaldessa Amparo Marco ha destacat que el consistori “ha mobilitzat tots els recursos materials i humans per a la gestió d'aquesta crisi sanitària i social des del primer moment, centrant els nostres primers esforços a garantir l'atenció urgent dels col·lectius més vulnerables o que han pogut veure agreujada la seua situació després de la declaració de l'estat d'alarma i les mesures de confinament”.
Per això, es va activar de manera immediata un Servei d'Emergència Social davant la covid-19 per a ampliar l'atenció a les persones majors que viuen soles, a persones vulnerables o persones amb mobilitat reduïda, i a aquelles que estan en risc de caure en una situació de vulnerabilitat a conseqüència de la crisi per coronavirus. Gràcies a aquest servei s'han augmentat les atencions domiciliàries a majors solos i dependents per a alimentació, higiene i prestació de serveis bàsics. En una setmana s'han realitzat quasi 400 intervencions (també prestacions per a fer front a pagaments de subministrament elèctric o lloguer, entre altres) i atés 60 majors o persones dependents a les seues cases.
També s'ha actuat per a garantir la correcta alimentació dels menors. La Regidoria de Benestar Social, Dependència i Infància reparteix cada dia 450 menús a les cases dels menors en situació de vulnerabilitat i a les seues famílies.
L'Ajuntament ha posat en marxa a més un alberg provisional en el poliesportiu municipal Castalia amb capacitat per a 40 persones sense llar que estarà en funcionament mentre dure l'emergència per la covid-19 i que complementa l'alberg municipal.
Paral·lelament, des de la Regidoria de Gent Gran s'han posat en marxa les Aules ‘online’ per a majors per a incentivar l'activitat durant aquests dies. Prop de 700 persones ja segueixen aquests tallers de manera telemàtica. El consistori ha derivat per via telefònica el servei d'atenció psicològica a persones majors.
Quant a mobilitat, s'ha posat en marxa un servei especial de transport públic urbà, que passa per reduir en un 50% el servei ordinari, mantenint les connexions bàsiques amb centres de salut i hospitals, i reforçant la neteja i desinfecció dels vehicles. També s'ha suspés l'ORA i l'estacionament rotatori als carrers on estava implantat.
Així mateix, l'alcaldessa ha recalcat la labor de la Policia Local per a vetlar pel compliment de la seguretat i les mesures de prevenció. Des de la declaració de l'estat d'alarma, els agents han realitzat 5 detencions i han realitzat 15 denúncies per incompliment de tancament de locals i/o incompliment de restriccions de l'activitat comercial, cultural, recreativa i d'hostaleria o restauració, així com quasi 300 denúncies a persones per incomplir les restriccions mobilitat.
D'altra banda, el segon tinent d'Alcaldia, Ignasi Garcia, ha agraït “el gran esforç que estan fent el personal municipal i les empreses gestores per a prestar els serveis al més alt nivell de qualitat i adaptant-se a les circumstàncies i la lliçó de civisme i de solidaritat que estan donant la immensa majoria de les veïnes i els veïns”. L'edil ha recordat que s'han posat les instal·lacions dels centres educatius “a la disposició de les autoritats” i s'ha garantit el manteniment dels serveis essencials, com l'atenció a les víctimes de violència de gènere. “No volem que ningú es quede arrere en aquesta crisi”, ha dit.
Garcia també ha destacat el treball realitzat per Atenció Ciutadana per a “mantindre una comunicació bidireccional i personalitzada amb els usuaris, reforçant el servei, facilitant diversos canals per a contactar amb l'Ajuntament de Castelló i enfortint així confiança en l'administració”. D'aquesta manera, “hem contribuït a generar informació veraç i a evitar la propagació de les tan temudes faules”, ha apuntat. La seu electrònica ha atés més de 400 sol·licituds i l'atenció telefònica, via WhatsApp o per correu electrònic del 010 ha superat les 1.000 entrades.
A més, s'ha referit al reforç del servei de neteja viària, així com el manteniment de la recollida de voluminosos i la creació d'un protocol específic de seguretat per al tractament dels residus sanitaris. Durant la primera setmana de confinament, la generació de residus ha caigut en 75 tones a la ciutat.
Per part seua, el tercer tinent d'Alcaldia, Fernando Navarro, ha destacat que “durant aquestes dues setmanes l'Ajuntament ha centrat tots els seus esforços a tractar de previndre contagis i donar exemple reduint l'activitat presencial per a posar per davant de la resta de criteris la salut de Castelló”.
Navarro ha subratllat que “des de l'equip de govern municipal s'ha començat a treballar en un pla de xoc social i econòmic perquè el dia després que passe la pandèmia l'Ajuntament estiga en primera línia impulsant l'economia perquè isquem d'aquesta situació sense deixar a ningú pel camí”.
Finalment, des de la Regidoria d'Habitatge, s'ha actuat en la desinfecció de les zones comunes dels habitatges socials i ha mantingut els serveis d'assessorament i mediació a través del número telefònic del 010. La Regidoria de Transició Ecològica ha rebut l'oferiment dels agricultors per a col·laborar en un possible reforç en les labors de neteja i ha cedit el subministrament elèctric de la font de la ronda Nord a l'hospital de campanya.