13/01/2019
L'alcaldessa de Castelló ressalta que el projecte, amb 1,4 milions d'euros de pressupost, salvarà la barrera urbanística entre els barris de la zona oest i millorarà la mobilitat.
La construcció del nou pont del riu Sec de Castelló afronta una de les seues fases més decisives amb el muntatge de les tres bigues que sustentaran i perfilaran l'esquelet d'aquesta estructura sobre les 420 tones de pes que sumen. Un pont pensat per a connectar barris i eliminar la barrera urbanística que encara existeix en la zona oest de la capital de la Plana. Amb 1.433.000 euros de pressupost i cofinançada al 50% per l'Ajuntament de Castelló i els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (Feder), la plataforma millorarà la mobilitat urbana entre l'avinguda l'Alcora i el Raval Universitari i acostarà serveis a la ciutadania d'un i un altre marge del riu. El projecte contempla a més l'ampliació de la rotonda de l'avinguda l'Alcora, que imprimirà fluïdesa al trànsit que transita per aquest vial.
"Estem davant un dels moments més destacats de la construcció del nou pont del riu Sec, un projecte singular inclòs en l'Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible (Edusi), que ha injectat gràcies a la col·laboració entre l'Ajuntament i Europa un total de 20,2 milions d'euros a la nostra ciutat, la major quantia de la seua història", ha explicat l'alcaldessa, Amparo Marco. "El pont és un pas més en la construcció d'una ciutat moderna, més accessible i amb una mobilitat més sostenible en incloure carril bici i zona per als vianants al costat dels dos vials reservats per a trànsit rodat", ha assenyalat l'alcaldessa.
Les tres bigues de formigó premsat, de 42,7 metres de longitud i 140 tones de pes cadascuna, arribaran a Castelló directes des d'Osca durant el dilluns 14 i el dimarts 15 de gener. De manera immediata es procedirà al muntatge amb l'ajuda d'una grua de 500 tones. Juntes permetran en escassos dies albirar ja el perfil del pont i el nou accés de Castelló pel seu vessant oest.
Des de l'empresa Becsa, executora del projecte, indiquen que es tracta d'un tipus de biga "bastant habitual" per a la fabricació de ponts. "Hem buscat abans de res que siga una estructura funcional", apunta per la seua part el director de les obres i enginyer de Camins municipal, José Valls.
El nou pont del riu Sec té 41,5 metres de longitud, 6 d'altura i 14,6 metres d'ample, i enllaça l'avinguda l'Alcora amb la prolongació del carrer Jesús Martí Martín, en el Raval Universitari. Incorpora dos carrils de circulació, carril bici i pas per als vianants, aparcabicis, zona enjardinada, pèrgoles amb ombra, mirador i passos de vianants amb tecnologia led. Inclou l'ampliació de la rotonda situada en l'encreuament de l'avinguda l'Alcora i Quadra Saboner, de 24 metres de diàmetre interior, amb calçada de dos carrils de 4 metres i vorals de 0,50 metres.
Es tracta d'una infraestructura per a crear ciutat i transformar-la en un espai més transitable, vivible, còmode. Per a unir, connectar a les persones i avançar en la consecució d'un model urbanístic innovador i sostenible. La seua finalitat és eliminar la barrera urbanística que encara separa la zona oest de la resta de la ciutat, connectar barris (Crèmor i Raval Universitari) i acostar dotacions i serveis públics a la ciutadania per a millorar la qualitat de vida i facilitar el dia a dia als qui viuen a un costat i a l'altre del riu i, per extensió, a totes les persones que transiten per aquesta zona urbana.
Es preveuen mesures d'ordenació del trànsit per a afavorir la prioritat del pas de residents. La materialització del projecte promourà a més la rehabilitació i revitalització de barris de la segona meitat del segle XX, com Crèmor i els annexos a l'avinguda l'Alcora.