07/11/2020
L’objectiu del nou projecte interdisciplinar, en què conviuen la dansa, la música i l’audiovisual, és fomentar la creativitat artística a través del treball cooperatiu entre les escoles i les bandes de música
Àudio de Francesc Mezquita
La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, mitjançant la Direcció General d’Innovació Educativa, i la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Castelló de la Plana han acordat crear un nou projecte, ‘L’escola dansa’. La nova proposta s’inspira en ‘L’escola canta’, una experiència de caràcter musical que van crear ambdues institucions el curs 2017-2018 i que hagué de cancel·lar-se a causa de la pandèmia.
El conseller Vicent Marzà ha explicat que aquesta nova proposta “naix amb l’objectiu de reconvertir i mantindre viu l’èxit del projecte ‘L’escola canta’, el qual, en el context actual no es pot dur a terme en el seu format habitual, atés que l’OMS recomana evitar les activitats de cant en grup, circumstància que condiciona molt directament el projecte”.
‘L’escola dansa’ és el resultat de l’adaptació del projecte i es presenta com un exercici interdisciplinari en el qual conviuen la dansa, la música i l’audiovisual, amb un triple objectiu segons Marzà: “Fer un treball cooperatiu entre els centres educatius, les bandes de música i els ajuntaments; mantindre viva l’espurna creativa i artística de ‘L’escola canta’; i crear un producte artístic de qualitat que se sume a les iniciatives que pretenen mantindre viva la cultura als nostres pobles, en aquests temps tan complicats per al sector cultural”.
Per la seua banda, el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Castelló de la Plana, Francesc Mezquita, subratlla que “aquest projecte se suma a ‘L’escola canta’ i celebrem que, una vegada més, Castelló siga pionera en la posada en marxa d’iniciatives d’aquesta índole”. Mezquita també destaca que amb ‘L’escola dansa’ el professorat “podrà aprofundir en el treball de les competències artístiques, expressives i culturals, un fet que demostra com és de complet aquest nou programa que hem impulsat en col·laboració amb la Conselleria”.
‘L’escola dansa’ s’adreça, prioritàriament, a l’alumnat i el professorat tutor de 5é i 6é de Primària i al professorat de les especialitats de Música i d’Educació Física. El projecte compta, a més, amb la participació de la Banda de Música i del Conservatori Professional de Dansa de Castelló de la Plana. Ambdós s’encarregaran, d’una banda, de la selecció i enregistrament de les obres musicals, i de l’altra banda, de la creació de les coreografies.
Igualment, el Cefire específic d’àmbit Artisticoexpressiu, amb seu a la capital de la Plana, prepararà diferents materials didàctics (vídeos de les coreografies, àudios de les obres musicals seleccionades, etc.), que posarà a l’abast del professorat i de l’alumnat. A més, a partir de gener, programarà jornades semipresencials de formació adreçades al professorat per a difondre el contingut i l’esperit de ‘L’escola dansa’.
Innovació multidisciplinària des de Castelló per a tot el territori valencià
Tot i ser ‘L’escola dansa’ un projecte creat a la ciutat de Castelló de la Plana, els centres educatius de Primària d’arreu del territori valencià es poden sumar a la iniciativa. Totes les escoles participants tindran al seu abast els recursos didàctics preparats pel CEFIRE Artisticoexpressiu, i també la formació que s’hi oferisca. Tot i això, l’organització també preveu la possibilitat que els centres puguen sumar-se al projecte sense comptar amb la col·laboració de les bandes de música i, en eixe cas, farien servir els materials audiovisuals facilitats pel CEFIRE Artísticoexpressiu.
Els centres educatius podran comptar amb la complicitat i el suport dels ajuntaments i de les bandes de música, sempre que la situació sanitària ho permeta.
L’acte de cloenda del projecte es farà en espais oberts (patis de les escoles, espais municipals…) i sempre tenint en compte les recomanacions sanitàries vigents pel que fa a l’aforament, l’ús de mascaretes, la distància de seguretat interpersonal d’1,5 metres, etc.
L’organització de ‘L’escola dansa’ té el propòsit d’enregistrar les representacions que es facen amb l’objecte d’editar un document audiovisual que reculla el resultat del treball fet.