06/12/2020
Donate destaca la utilitat d'aquesta eina per a previndre i detectar a temps situacions de possible assetjament escolar
Comunic@jove, el projecte posat en marxa per a acostar la Policia Local al col·lectiu de joves i ser eina per a previndre possibles situacions d'assetjament escolar, familiar o qualsevol tipus de violència, ha tancat la seua segona edició afermant-se entre l'estudiantat dels instituts de la ciutat. En aquesta edició, la iniciativa es va ampliar per a arribar a tots els IES de Castelló i a prop de 3.000 alumnes i alumnes de Primer i Segon d'ESO.
El regidor de Seguretat Pública i Emergències, David Donate, ha explicat que aquest projecte ha aconseguit arrelar entre l'alumnat i guanyar-se la confiança dels i les joves i convertir-se així en una "eina fonamental i útil" per a previndre i detectar a temps situacions de possible assetjament escolar, familiar o de gènere, entre altres. "En només dues edicions, Comunic@jove ha aconseguit reafirmar-se com una eina d'èxit per a acostar la Policia Local als més joves", ha indicat Donate. El regidor ha destacat l'augment en el nombre d'instituts i alumnat que ha format part de la iniciativa, passant a desenvolupar-se en totes les aules de Primer i Segon d'ESO de tots els centres de Castelló.
En aquesta segona edició s'han aconseguit les 400 interaccions entre l'equip de Comunic@jove i l'alumnat, la qual cosa suposa multiplicar per quatre les xifres de la primera edició. Cal recordar que aquest projecte va nàixer en el curs 2018/2019 com a projecte pioner de la Policia Local en coordinació amb les Regidories de Seguretat Pública, Participació Ciutadana i Joventut, amb l'objectiu de trencar la barrera comunicativa entre policia i joves. El projecte va implicar obrir un canal directe de comunicació a través de WhatsApp des del qual la policia comunica informacions d'interés però al qual l'alumnat també pot dirigir-se per a demanar assessorament, realitzar preguntes o informar de possibles problemes o situacions que puguen estar vivint.
"L'èxit d'aquesta iniciativa ha sigut tal que en la seua segona edició s'ha aconseguit invertir la tendència, sent ara major el nombre de comunicacions i consultes realitzades pels i les estudiants a la Policia Local", ha apuntat Donate. En total, des de Comunic@jove s'han enviat 150 informacions (un 200% més), mentre que l'alumnat ha optat per contactar, per iniciativa pròpia, fins a 250 ocasions (un 500% més). Així, durant el curs 2019/2020, els contactes de l'alumnat han suposat el 63% de les interaccions en afermar-se la relació de confiança.
En aquesta edició, a més, Comunic@jove s'ha convertit en una eina d'utilitat per a resoldre dubtes i informar sobre les restriccions de l'estat d'alarma per coronavirus i altres assumptes relacionats amb la covid-19. Així, aquesta temàtica ha centrat el 26% de les comunicacions de l'equip de la Policia Local cap a l'alumnat, mentre que aquests han remés un 39% de dubtes o consultes. "Ha sigut una eina de gran utilitat per a divulgar les mesures estatals, autonòmiques i municipals des de la declaració de l'estat d'alarma", ha dit Donate.
D'altra banda, en aquesta edició els agents han actuat davant 19 consultes relacionades amb l'assetjament escolar i una altra 9 per possibles problemes de convivència escolar. "Comunic@jove s'ha convertit en una bona eina per a previndre possibles casos de "bullying" en els centres perquè aquest canal directe ens permet actuar a temps i desplegar els corresponents protocols", ha indicat l'oficial José María Villegas, un dels policies que integren l'equip.
Les comunicacions enviades per l'alumnat es divideixen en un 39% per temes de covid-19, el 23% per activitats, el 13% per "bullying", el 7% sobre convivència ciutadana, un altre 7% sobre seguretat digital, el 6% per temes de convivència escolar i un 2% sobre violència domèstica. També s'han rebut consultes relacionades amb la violència de gènere o a educació viària.
Per part seua, des de Comunic@jove s'han remés un 26% d'informacions relacionades amb la covid-19, un 23% per activitats, un 21% per seguretat digital i un 10% sobre assetge escolar. També s'han llançat missatges sobre igualtat i diversitat (16%). Aquesta edició s'ha incidit en la seguretat digital i en la seua importància com a instrument de prevenció en casos d'assetjament.